Stories Nearby / Récits des alentours, 2016-2017
Stories Nearby (Récits des alentours)
A two-person exhibition of work by Gail Bourgeois and Anna Frlan
Karsh-Masson Gallery
Ottawa, Ontario
December 8, 2016-January 15, 2017
Photo credit: Justin Wonnacott
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Excerpt from the essay by Nancy Baele:
The title of Anna Frlan’s and Gail Bourgeois’ exhibition, Stories Nearby, suggests something personal, a tonally quiet counterpoint to sensational headlines and explicitly brutal media images. Both artists have spent many years considering the after shocks of war, and how anxieties, stemming from horrific or threatening events that have been experienced by civilians or military personnel, are passed on to succeeding generations.
Although the human form is never literally portrayed by Frlan or Bourgeois, it is intensely felt through references to objects made or altered by humans. Whether it is Frlan’s War Chest, with its lace-like deadly contents, or Bourgeois’ drawing, The heart’s long offensive reach, with a lethal rod, like a blood line, suspending two rectangular concave shapes, the emotional effect is powerful. There is the same tragic sense found in Betty Goodwin’s work. The Montreal artist (1923-2008) dealt with the human body, often through the memory of the human body in the objects and clothes used, explaining, “It’s all concerning humanity.” Like Goodwin, Frlan and Bourgeois are doing work that concerns humanity. They provoke a desire to consider truths that are often obscured by less nuanced forms.
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Extrait du texte par Nancy Baele :
Le titre de l’exposition d’Anna Frlan et Gail Bourgeois, Stories Nearby (Récits des alentours), suggère quelque chose de personnel, un contrepoint aux tonalités douces de titres à sensation et d’images médiatiques explicitement violentes. Pendant de nombreuses années, les deux artistes ont étudié les contrecoups de la guerre et la manière avec laquelle les angoisses découlant d’événements atroces ou menaçants vécus par des civils ou des militaires sont transmises d’une génération à une autre.
Bien que la forme humaine ne soit jamais vraiment représentée par Anna Frlan ou Gail Bourgeois, on la ressent intensément en raison des références à des objets façonnés ou modifiés par l’homme. Que ce soit dans War Chest d’Anna Frlan, avec ses dentelles implacables, ou dans le dessin de Gail Bourgeois intitulé The heart’s long offensive reach, avec sa tige mortelle, telle un filet de sang, qui soutient deux formes concaves rectangulaires, l’effet émotionnel est puissant. On retrouve le même sens tragique dans l’œuvre de Betty Goodwin. L’artiste montréalaise (1923-2008) traitait le corps humain, souvent par son évocation dans les objets et les vêtements utilisés, indiquant que « tout cela concerne l’humanité ». Comme Betty Goodwin, mesdames Frlan et Bourgeois réalisent des œuvres qui concernent l’humanité. Elles provoquent un désir de réfléchir à des vérités souvent voilées par des formes moins nuancées.